اخبار

تلقی نادرست از صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر

وضعیت پوشش،عمق و پایداری حمایت‌های اجتماعی و تأمین‌اجتماعی روستائیان، کشاورزان و عشایر، در سال‌های پیش از انقلاب و مدت‌ها بعد از انقلاب مغفول مانده بود تا اینکه در سال 82، تلاش مشترکی بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت رفاه و تأمین‌اجتماعی برای این امر آغاز شد.در سال 82 با همکاری و مشارکت جدی وزارت رفاه، طرح مشترکی پیشنهاد شد تا بتواند برای اولین بار، در مورد تکلیف مغفول مانده قانون اساسی در خصوص حمایت از جامعه روستایی، عشایر و تولیدکنندگان و کشاورزان، یک الزام قانونی ایجاد کند.
بدیهی است تأمین‌اجتماعی در ثبات توسعه کشاورزی و در پایداری جامعه روستایی می‌تواند نقش خیلی مهمی داشته باشد، زیرا شبکه‌های قومی و سنتی متأسفانه کارکرد قدیم را ندارند و شبکه خویشاوندی و فرزندان دیگر نمی‌توانند مثل قدیم، پوشش والدین و افراد مسن را بر عهده بگیرند. قوم و قبیله و شبکه اجتماعی هم نمی‌تواند این کار را انجام دهد و باید این مسئولیت، به عنوان یک مسئولیت دولتی برای تضمین سلامت و ثبات توسعه و توسعه پایدار کشاورزی توسط دولت‌ها انجام شود.
سطح پوشش بیمه کنونی ما حداکثر در حدود 25 درصد جامعه هدف است، بر اساس بررسی‌ها، مشکل اصلی صندوق، محدود بودن سطح پوشش بیمه‌ای صندوق بر اساس تعهداتمان و توقعاتی است که از صندوق می‌رود. 12 سال قبل، وقتی این صندوق تأسیس شد ما به‌عنوان اعضای هیأت‌امنا توقع داشتیم به‌دلیل حمایت‌های بی‌دریغ دولت در پرداخت سهم خود، جامعه هدف در مدت کوتاهی به صورت کامل تحت پوشش قرار گیرند؛ اما هنوز و بعد از 12 سال متأسفانه نتوانستیم جامعه بالقوه و هدف خود را پوشش دهیم.

ارتقای راندمان اقتصادی سرمایه‌گذاری صندوق، در بازار بورس و در بازار ملک و املاک و سپرده‌های بانکی به عنوان الویت دوم، یکی از دغدغه‌های ما این است که بتوانیم اولاً به‌دلیل ماهیت صندوق، ریسک آن را کاهش دهیم و ثانیاً سهم سود و زایندگی سرمایه‌گذاری را حداقل بیش از نرخ تورم حفظ کنیم تا بتوانیم ضامن تعهداتمان در قبال بیمه‌گذاران باشیم. اولویت سوم، بهبود راندمان در مدیریت مالی و نیروی انسانی صندوق و ایجاد مصونیت در قبال مداخلات مدیریت دولتی در فرایند حفاظت از منابع بیمه‌گذاران است.
این صندوق، یک صندوق عمومی غیردولتی است. متأسفانه یکی از مشکلات صندوق این است که از نگاه بیرونی به‌دلیل اینکه هنوز پرداخت تعهداتش آغاز نشده، در مقطع کنونی اموال و دارایی آن بیش از هزینه‌های آن است؛ درحالی‌که وضعیت بقیه صندوق‌ها بحرانی است. بدیهی است که گرایش مدیریتی به تعدیل شرایط به نفع دیگر صندوق‌ها ایجاد شود.
در واقع برخی به صندوق روستائیان و عشایر، به عنوان فرزند آخر، ولی ثروتمند خانه نگاه می‌کنند. این نوع نگاه متأسفانه باعث تمایل به دست‌اندازی مشهود و غیرمشهود به دارایی‌های این صندوق می‌شود. هر چند صندوق در حال حاضر سرمایه بیشتری نسبت به تعهداتش دارد، اما اگر افق پنج سال آینده و شروع بازپرداخت تعهدات صندوق را ببینیم، وضعیت آتی صندوق به‌مراتب دشوارتر از دیگر صندوق‌ها خواهد بود.

البته به نظر می‌رسد فرزند آخر خانواده بودن منافعی نیز دارد که باید از آن در روند مدیریت صندوق بهره گرفت. مهمترین مزیت آن بهره‌گیری از تجارب شکست‌خورده مدیریتی در دیگر صندوق‌های بازنشستگی کشور و پرهیز از تکرار آنها در این صندوق است.
متأسفانه صندوق از نظر ابعاد بهره‌وری نیروی انسانی، اداری و مالی وضعیت مناسبی ندارد و باید در جهت ارتقای راندمان آن اقدام جدی صورت پذیرد. در حال حاضر کمیته‌های مختلفی تشکیل شده تا در سه حوزه‌ افزایش سطح پوشش بیمه، ارتقای ارزش اقتصادی سرمایه و ثروت بیمه‌گذاران صندوق و افزایش بهره‌وری مدیریت و ایجاد نظم و ساختار تشکیلاتی، به بررسی و تدوین راهکارهای مناسب بپردازند.
هم‌اکنون در حال بهبود سیستم IT صندوق هستیم تا با مکانیزه کردن کامل اطلاعات، انتقال اطلاعات راحت‌تر انجام شود و با ارتقای کارایی و تقویت نظارت در سیستم، در نهایت مجموعه صندوق، به مجموعه‌ای شفاف، کوچک و چابک تبدیل شود.

دکتر محمدحسین عمادی،عضو هیأت‌مدیره صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر

۲۹ تیر ۱۳۹۴ ۱۵:۱۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید